söndag 30 december 2012

Plåsterbryggeriet

Jag uppskattar verkligen när hembryggare lägger energi på det visuella när det gäller sina kreationer, etiketter, loggor, namn etc. Då det ofta är kreativa lirare i denna hobby så stöter man ofta på bra grejer. Jag fick denna flaska nyligen från Magnus och Plåsterbryggeriet och blev sådär väldigt glad. Kolla så vacker skapelse!
Jag vet inte så mycket om denna pjäs med det magnifika namnet Sweet Wild of Mine. Jag kan dock gissa mig till att det rör sig om en wild beer...
Drycken är lätt disig med kraftigt skum. Doften drar åt pomerans, kryddigt nejlika, aningen banan. Det påminner om nån kommersiell jästdoft, men kan inte placera den, kan det vara La Chouffe? Men den är mer saisonlik, kanske Saison Dupont?

Det första som slår mig när jag dricker är munkänslan, väldigt rund och len. En väl avvägd kryddighet. Den känns därmed väldigt elegant och helt i balans. Det brukar jag tycka vara en svår del i receptformulering annars, att få komponenterna i balans. Jag tenderar ofta att lägga fokus på nån smakkomponent och ibland missa helheten. Men det gör inte Magnus här! Sweet Wild of Mine är komplex, intressant och drickvänlig. Jag hittar inte så mycket av brettanomyceskaraktär i ölet, som jag gissar att den innehåller och jag tror också det är White Labs nya brettsträng Bruxellensis Trois, som jag också provat och upplevde väldigt neutral i smaken.
Kanske är det saisonkaraktären som får en att vilja ha den ännu torrare?
Tack som tusan för ölen, Magnus, den var grym! Återkom gärna med hur du bryggt denna, jag är jävligt nyfiken!

1 kommentar:

  1. Hallå Hampus. Tack för att du tog dig tid smaka. Denna Öl bryggdes på en relativt enkel maltbas bara för att se hur en öl på 100% brett skulle smaka.Och få lite mer insyn o smakprofilen på olika brettanomyces stammar.Den Flaskan som du fick av Sweet Wild of Mine är jäst På 100% Brettanomyces Bruxellensis (WLP650).Som fick Primärjäs 3 veckor och efter detta stå på 40G ek kuber i ca 2 veckor där efter flaskad.Inga kryddor eller liknande alla smaker kommer från jästen.

    Magnus - plåsterbryggeriet

    SvaraRadera